Εδώ η πληροφορία είναι όλη από Insiders. Πώς πραγματικά αξιοποιείται το Travel Blogging στο Online Marketing Mix και ποια είναι τα πραγματικά κρίσιμα σημεία αξιολόγησης; Έχει αποτέλεσμα; Τι πρέπει να ξέρει μία επιχείρηση; Πώς κινούνται οι επιχειρήσεις στο εξωτερικό για το ίδιο θέμα, ειδικά όταν ένα travekl website είναι στην πραγματικότητα ένα travel eshop; Σε αυτό το άρθρο θα παρουσιάσουμε τι πρέπει να ξέρει μία επιχείρηση για να αξιοποιήσει τους Travel Bloggers.
Η πληροφορία που θα διαβάσετε εμπεριέχει ουσιαστική γνώση λόγω της διττής μας ιδιότητας. Εκτός από την εκτενή μας εμπειρία σε συγκεκριμένους τομείς του Digital Marketing (17 χρόνια) και του eCommerce, εδώ και περίπου 5 χρόνια έχουμε και ένα ξεχωριστό business unit το οποίο είναι ένα Travel Blog. Οπότε ξέρουμε τα “μέσα και τα έξω” από όλες τις πλευρές σε αυτό το θέμα. Γνωρίζουμε πολύ καλά τα σωστά, τα λάθη και τα πειράματα, τον κόπο και τα προβλήματα και τις διαδικασίες που πρέπει να κατανοήσει κάποιος για να στοχεύσει σε ένα μετρήσιμο αποτέλεσμα. Για αυτό και παρέχουμε συγκεκριμένες υπηρεσίες digital marketing και όχι “τα πάντα”.
Η πληροφορία που θα διαβάσετε εδώ είναι εξίσου χρήσιμη και για OTA’s και για DMO’s και για μεμονωμένες επιχειρήσεις, είτε του Τουρισμού, είτε οποιουδήποτε άλλου επιχειρηματικού τομέα.
Για να καταλάβουμε όμως πως θα αξιοποιήσουμε -ως μέρος του marketing- τους travel bloggers πρέπει να τους προσδιορίσουμε και να δούμε το διαχωρισμό ως προς τους χομπίστες, και τους επαγγελματίες.
Τι είναι ένας Επαγγελματίας Travel Blogger;
Ένας επαγγελματίας travel blogger είναι ένας άνθρωπος (ή ένα ζευγάρι ανθρώπων) που ταξιδεύει και μετά γράφει και παρουσιάζει τις εμπειρίες του από αυτά που βίωσε. Δημιουργεί φωτογραφίες, video, κείμενα και τα μοιράζει στο όποιο δίκτυο έχει. Το δίκτυό του -ανάλογα με το πόσο σοβαρά κάνει αυτό που κάνει- αποτελείται από τα δικά του social media και το δικό του blog, συν τα τρίτα δίκτυα στα οποία ανήκει (blog networks, associations, κλπ.).
Αυτό μπορεί να το κάνει ως επάγγελμα, με Χ προεκτάσεις ή ως χόμπυ. Φυσικά, ο επαγγελματίας το ασκεί ως επάγγελμα ή φιλοδοξεί να γίνει το κύριο επάγγελμά του. Οι περισσότεροι το ξεκινούν ως ένα μελλοντικό επάγγελμα και στην πορεία -οι σοβαροί- αποκτούν τις απαραίτητες γνώσεις με πολύ διάβασμα και πειράματα, αλλά επίσης πληρώνουν και εκπαιδεύονται σε θέματα Digital Marketing. Οι σοβαροί παρακολουθούν στενά την αγορά μέσα στην οποία κινούνται, αρχικά για το δικό τους περιεχόμενο και κατ’ επέκταση για να ανεβάσουν την αξία των υπηρεσιών που παρέχουν σε τρίτους.
Κατά 90% τους αρέσει το θέμα για το οποίο δημιουργούν Blog posts. Ένα 10% απλά δημιουργεί περιεχόμενο μόνο για affilate λόγους και αυτό το 10% μπορεί και να μην συμμετέχει/κάνει καν σε αυτά που γράφει. Μπορεί απλά… να γράφει για αυτά (tip: και αυτοί έχουν αξία να δώσουν).
Αυτό διότι (οι επαγγελματίες) όταν θέλουν να συνεργαστούν με επιχειρήσεις επί όποιας μορφής αμοιβή, πρέπει -κανονικά- να ξέρουν πολλά για το Content Marketing. Φυσικά δεν το κάνουν όλοι.
Εκεί διαφέρουν -αρχικά- και οι χομπίστες (ή οι “θέλω να γίνω πλούσιος γρήγορα”) από τους επαγγελματίες. Με τους επαγγελματίες πρέπει να θέλει να συνεργαστεί μία επιχείρηση.
Δεν υπάρχει μόνο το travel blogging φυσικά. Υπάρχουν αρκετά niche markets όπως για Φαγητό, Συνταγές, Οικονομικά, Ασφαλιστικά, Τραπεζικά. Ακόμη και στο Travel, υπάρχουν sub-niches, όπου υπάρχουν και εξειδικευμένα blogs. Για παράδειγμα τα Points και Rewards blogs, τα Travel by Train blogs, Luxury Only blogs, κ.λπ. Τα Blogs είναι ένα πολύ μεγάλο μέρος του παγκόσμιου Content Creation μηχανισμού.
Για αυτό το λόγο και πολλές σοβαρές επιχειρήσεις έχουν και δικό τους Blog. Εάν δεν είχε αποτέλεσμα, δεν θα το είχαν. Το blogging και η δημιουργία περιεχομένου λοιπόν, είναι μέρος του digital marketing. Εδώ θα μιλήσουμε για τους travel bloggers και όχι για το εταιρικό blog.
Ο απώτερος σκοπός του blogger είναι να αυξήσει τον αριθμό του στοχευμένου κοινού που επισκέπτεται την ιστοσελίδα του. Αυτό, διότι μέσα από την εξειδίκευση και την αύξηση, κερδίζει χρήματα με ΧΥΖ τρόπους.
Τι δεν είναι/κάνει ένας Travel Blogger
Blogger δεν είναι αυτός που απλά συντηρεί ένα κανάλι στο Instagram όσο επιτυχημένο και αν είναι.
Δεν είναι απαραίτητα δημοσιογράφος. Βασικά, σπάνια είναι. Δεν είναι απαραίτητα συγγραφέας. Γράφει επειδή έτσι θέλει και γράφει όπως αυτός/αυτή νομίζει. Το σημαντικό είναι ότι αποτυπώνει μία εμπειρία για κάτι, με δικά του λόγια.
Δεν είναι απαραίτητα επαγγελματίας φωτογράφος. Μαθαίνει πολλά στην πορεία. Κάποιοι εξελίχτηκαν σε πολύ καλούς φωτογράφους σε συνδυασμό με απόκτηση γνώσεων και μέσα από τα ταξίδια τους.
Δεν είναι απαραίτητο ότι γράφει ο ίδιος όλο το περιεχόμενο που θα δεις στο blog του. Αρκετές φορές συνεργάζεται με άλλους Travel Bloggers, κάνουν ανταλλαγή πρωτότυπων άρθρων, κάνουν 3-way link building, συμμετέχουν σε επανασυγγραφή περιεχομένου, cross-posting και cross-promotion ενεργειών, και άλλα πολλά. Σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις όμως αυτός ξέρει/κανονίζει τι θα μπει στο blog του.
Συνήθως, δεν θα σου ζητήσει ανταλλαγή υπηρεσιών σε υψηλή περίοδο για το ξενοδοχείο. Δηλαδή δεν θα σου ζητήσει διαμονή/διατροφή με ανταλλαγή σε άρθρο/δημοσίευση (barter) στη hot season που το ξενοδοχείο προσπαθεί να δημιουργήσει τζίρο.
Όλα τα παραπάνω τα κάνουν αυτοί που βλέπουν το αντικείμενο σοβαρά και επενδύουν χρήματα και χρόνο στην εργασία τους. Διαβάστε βέβαια και αυτό το άρθρο για τους μύθους για το SEO στα ξενοδοχεία.
Μήπως το Travel Blogging είναι Μόδα;
Η δημιουργία και διανομή περιεχομένου δεν είναι μόδα. Όλα περιεχόμενο είναι. Αυτό κάνει και ο travel blogger. Δημιουργεί και διανέμει περιεχόμενο.
Αν ψάξετε στη Google με αναζητήσεις τύπου “best things to do in X [location]”, τα περισσότερα αποτελέσματα είναι από blogs και content sites. Το ίδιο αν ψάξετε και με long tail keywords (φράσεις με περισσότερες από 3-4 λέξεις). Αυτό κανονικά αρκεί για να δείξει πόσο σημαντικό ρόλο έχουν τα blogs (και το SEO content), αλλά ας δούμε και άλλα στοιχεία.
Οι bloggers αποτελούν ένα πολύ μεγάλο κανάλι awareness, leads και sales για μικρές, μεσαίες, κολοσσιαίες επιχειρήσεις. Είναι πολύ σοβαρό κανάλι. Αυτές οι επιχειρήσεις έχουν επιπλέον mini sites με εργαλεία, συμβουλές, μεθόδους, στατιστικά για το πως να βγάλει το καλύτερο δυνατό κέρδος ένας blogger συνεργαζόμενος με αυτές. Είναι κάτι που το χειρίζονται πάρα πολύ σοβαρά. Γιατί; Γιατί θέλουν να εμφανίζονται μέσα σε blogs, διότι έτσι τους έρχεται πολύ παραπάνω traffic και conversions.
Επάνω σε αυτές υπάρχουν και άλλες επιχειρήσεις που δίνουν επιπλέον εργαλεία στους bloggers για να παρουσιάζουν περιεχόμενο από τρίτες πηγές και διαχειρίζονται διαφημιστές και διαφημιζόμενους (π.χ. CJ.com, Linkwise, Avantlink, Mediavine, κλπ).
Το Affiliate μοντέλο (pay per performance) όλο βασίζεται στους bloggers, και αυτό είναι μόνο ένα από όσα κάνουν/παρέχουν οι travel bloggers.
Παράδειγμα:
- Amazon: Δουλεύει εδώ και δεκαετίες με bloggers για τα διαφορετικά προϊόντα της, μέσω Affiliate μηχανισμών. Έτσι χτίζει και awareness, και πωλήσεις
- Booking: Κάνει ακριβώς το ίδιο
- GetYourGuide: Ακριβώς το ίδιο.
- Viator, TripAdvisor: Επίσης
- Εταιρίες Outdoor Gear και Εμπειριών: Παράδειγμα REICoop, Patagonia, G-Adventures
- Τράπεζες, Πιστωτικές κάρτες, ασφαλιστικές υπηρεσίες, Coupons/Money Back
- Φαγητό και Συνταγές και εξοπλισμοί
Και εκατοντάδες χιλιάδες άλλες επιχειρήσεις σε διαφορετικούς τύπους αγορών, χρησιμοποιούν και στηρίζουν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους τους Bloggers.
Υπάρχουν επιχειρήσεις που είναι χορηγοί ενοτήτων σε blogs, τους παρέχουν εξοπλισμό για reviews και τεστ, και άλλα πολλά.
Εμείς, για το δικό μας business unit με το travel blog, δεχόμαστε επίσης κάθε μέρα δεκάδες προσεγγίσεις από εταιρίες και Outreach agencies και βλέπουμε άμεσα πόσο “καίγονται” να μπουν σε blogs με περιεχόμενο. Ακόμη και στην covid περίοδο, όσες αντιμετωπίζουν το content και τα links σοβαρά ζητάνε αυτό ακριβώς.
Όλες αυτές οι επιχειρήσεις επίσης κάνουν: Adwords και PPC όπου χρειάζεται, Social όπου χρειάζεται, και επιπλέον δημιουργούν και οι ίδιες περιεχόμενο τύπου blog posts.
Μιλάμε για ένα μεγάλο μηχανισμό λοιπόν που αξιοποιεί τους bloggers στο μέγιστο δυνατό βαθμό.
Πώς αξιολογούνται οι Travel Bloggers;
Το ερώτημα προφανώς έχει να κάνει με το πως μία επιχείρηση μπορεί να αξιολογήσει διαφορετικούς Travel Bloggers, ώστε να “ζυγίσει” πώς μπορεί να τους χρησιμοποιήσει. Προσέξτε ότι αναφέρουμε το “που” και όχι το “αν μπορεί”. Αυτό διότι, κάθε travel blogger εάν διαθέτει κάποια ελάχιστα στοιχεία μπορεί να αξιοποιηθεί (με διαφοροποιούμενο κόστος), εκτός και εάν ξεκίνησε -κυριολεκτικά- πριν 3-4 μήνες.
Θα δούμε εδώ επίσης σχετικούς Μύθους και Αλήθειες σχετικά με το Travel Blogging.
Το μυστικό είναι να ξέρει μία επιχείρηση για ποιο από όλα όσα της παρουσιάζει ένας Travel Blogger να ζητήσει περισσότερα στοιχεία. Για αυτό και υπάρχουν επιχειρήσεις (και εμείς το κάνουμε για πελάτες μας) που αναλαμβάνουν επιπλέον να αξιολογήσουν μεμονωμένους bloggers ή/και δίκτυα από Travel Bloggers.
Σε μεγάλες επιχειρήσεις υπάρχουν τμήματα Outreach (ή τα αναθέτουν σε τρίτους συνεργάτες) όπου δουλειά τους είναι να εντοπίζουν blogs και σε αυτά να βάζουν posts και link.
Αξιολόγηση Στατιστικών Επισκεψιμότητας
Θα έχετε διαβάσει ότι καλό είναι να ζητάτε από έναν Travel Blogger το λεγόμενο Media Kit του. Αυτό, ισχύει. Φυσικά τα νούμερα που θα δείτε εκεί δεν λένε τίποτα από μόνα τους. Αυτό διότι θα δείτε συνήθως:
- Επισκεψιμότητα 3μηνου ή 12μηνου (αν την έχουν ανανεώσει πρόσφατα)
- Πόσους Followers έχει ανά Social Media κανάλι (Facebook, Twitter, κλπ)
- Ποια είναι ίσως κάποια δημοφιλή του άρθρα
- Τι “όραμα” έχει
- Κάποια βασικά δημογραφικά
- Από ποιες άλλες επιχειρήσεις έχει πάρει χορηγία, χρήματα, υπηρεσίες, άλλο
Χρειάζονται όλα αυτά; Ναι.
Είναι πρακτικά χρήσιμα σαν συνοπτική πληροφορία και για λήψη αποφάσεων; Παντελώς όχι.
Αυτό διότι κάθε blogger μπορεί να γράφει για ένα εύρος θεμάτων (π.χ. Travel) ή για ένα υποσύνολο του Travel ή για άλλο θέμα.
Από όλα αυτά που γράφει όμως, γνωστός είναι (δηλαδή έχει επισκεψιμότητα για αυτά) για συγκεκριμένα από αυτά. Δεν είναι για όλα. Δεν έχει την ίδια επισκεψιμότητα σε όλα τα θέματα του blog του, ούτε κάνει rank στις μηχανές αναζήτησης για όλα τα θέματα/άρθρα που έχει.
Οπότε αυτά τα πολύ γενικά στατιστικά ενός Media Kit δεν έχουν ΚΑΜΜΙΑ αξία.
Για να καταλάβει κανείς την αξία και για ποιο πράγμα είναι γνωστός ένας blogger πρέπει να του ζητηθούν στοιχεία επισκεψιμότητας για διαφορετικά τετράμηνα, για συγκεκριμένα θέματα του blog, και όχι μόνο αυτά.
Το “με διαβάζουν συνολικά τόσοι το μήνα/3μηνο” δεν έχει καμμία αξία. Τα social συνήθως δεν στέλνουν traffic στο site, παρά τα “likes” στα άρθρα. Άλλο το Like και άλλο το Click Through Rate.
Η επιχείρηση χρειάζεται να ξέρει τι να ζητήσει. Όταν δεν ξέρει, πρέπει να απευθυνθεί σε κάποιον ο οποίος ξέρει. Εάν ο blogger αρνηθεί να δώσει λεπτομέρειες, είναι καλύτερα να μην ασχοληθεί μαζί του.
Είναι όλοι οι bloggers ίδιοι λοιπόν; Όχι δεν είναι. Από έναν ίσως είναι καλύτερο να πάρεις μόνο ένα backlink (το backlink έχει αξία για το ranking του website της επιχείρησης-πελάτη στη Google), από άλλον έχει νόημα να του ζητήσεις να γράψει, άλλον έχει νόημα να τον καλέσεις σε ένα FAM/Blog trip, κλπ.
Από κάθε έναν ξεχωριστά μπορείς να πάρεις κάτι διαφορετικό, με ελάχιστο το backlink. Και έτσι πρέπει να αξιολογούνται: Κάθε ένας-μία ξεχωριστά.
Εξωτερικά Εργαλεία Αξιολόγησης
Μία λύση για τις επιχειρήσεις είναι να χρησιμοποιήσουν τα επί πληρωμή εργαλεία που μπορούν και βλέπουν ένα μέρος από τα δεδομένα περί του από που παίρνει το traffic ένα website/blog/eshop, κλπ.
Φυσικά πρέπει να ξέρουν να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία, να πληρώνουν τη μηνιαία συνδρομή και να καταλαβαίνουν τι διαβάζουν. Αλλιώς πάλι τα συμπεράσματα θα είναι λάθος.
Φυσικά τα στοιχεία που βλέπουν με αυτά τα εργαλεία, όταν δεν έχουν πρόσβαση στα Google Analytics και στο Google Search Console του blog, είναι περιορισμένα. Το ίδιο και με τα “κουτσά” metrics των social media. Δεν βλέπεις όλα τα στοιχεία. Αλλά αυτό έτσι είναι. Δεν μπορεί η επιχείρηση να κάνει κάτι άλλο παρά μόνο αυτό που λέμε πιο πάνω. Να ζητήσει τα στοιχεία.
Επίσης να πούμε ότι την πραγματική επισκεψιμότητα ενός website δεν την βλέπεις με τα εξωτερικά εργαλεία. Το λένε φυσικά και τα ίδια τα εργαλεία. Βλέπεις μόνο συγκεκριμένα δεδομένα, όπως π.χ. το με ποια keywords βγαίνει ένα blog στην 1η σελίδα και σε ποιες θέσεις και με ποιες σελίδες, και άλλα.
Το blogging αποδίδει αξία όταν κάποιος μπορεί να αναγνωρίσει ποια είναι αυτή και μέχρι που μπορεί να φτάσει, ανά περίπτωση. Αλλιώς δεν μπορεί να “ζυγίσει” και το προτεινόμενο κόστος και έτσι χάνει μία τεράστια ευκαιρία προβολής για την επιχείρησή του. Όπως είπαμε ήδη, είναι τεράστιος ο αριθμός των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν τους bloggers εδώ και χρόνια. Δεν είναι κάτι καινούριο.
Εμφάνιση/Παρουσίαση Blog
Εδώ υπάρχει ένα θέμα. Πως αξιολογεί κανείς ένα Blog από την εμφάνιση; Υπάρχουν π.χ. αρκετά blogs απίστευτα επιτυχημένα όπου όμως “φαίνονται” απλά (στην εμφάνιση) ή σαν να φτιάχτηκαν με ένα “τσάμπα” theme.
Και όμως -ειδικά στην Αμερική- αυτό όλο δεν σημαίνει τίποτα. Σημασία έχουν τα στατιστικά και τα metrics.
Αυτό που μία επιχείρηση θέλει είναι το αποτέλεσμα.
Σίγουρα ένα luxury travel blog συνήθως θα έχει ένα πιο elegant στήσιμο με λεπτές γραμματοσειρές, κ.λπ, γιατί το κοινό του περιμένει να δει ένα τέτοιο “στυλ”. Τι σημαίνει αυτό; Ότι αν φαίνεται ωραίο είναι και αποτελεσματικό; Όχι δεν σημαίνει κάτι τέτοιο.
Στο Web, αξιολογούμε στοιχεία και δεδομένα, όχι το χρώμα της γραμματοσειράς. Θέλει “σκάψιμο” από πίσω για να δούμε τι αξία έχει το κάθε blog.
Δεν θα διαφωνήσουμε φυσικά ότι ένα ωραίο εμφανισιακά blog/site δίνει μία πιο επαγγελματική εντύπωση. Χωρίς στοιχεία όμως ή αν κανείς δεν το επισκέπτεται παραμένει απλά μια ωραία εικόνα και τίποτα άλλο.
Τι μπορείς να κάνεις με έναν Blogger
Λίγο πολύ αυτά που μπορείς να κάνεις με έναν blogger είναι συγκεκριμένα. Η γκάμα συνήθως περιλαμβάνει:
- Sponsored Posts
- Guest Posts
- Reviews για δραστηριότητες, προϊόντα, υπηρεσίες
- Press Trips
- Διαγωνισμούς και Δώρα
- Δημιουργία Περιεχομένου και για το δικό σας website (κείμενα, φωτογραφίες, video)
- Καμπάνιες στα Social Media
- Promotions Μέσω Newsletters
- Advertorials
- Brand Ambassadorship
Αυτά όλα είναι καλό να συνδέονται και με άλλες ενέργειες που κάνει η επιχείρηση στο πλαίσιο του SEO, Content Marketing, PPC, Social. Με ένα σωστό σχεδιασμό ενεργειών, υπάρχει αθροιστικό αποτέλεσμα.
Επιπρόσθετα υπάρχουν άλλες ενέργειες που μπορούν να γίνουν όταν η επιχείρηση έχει ηλεκτρονικό κατάστημα. Και σε αυτό το χώρο (ecommerce) υπάρχουν και άλλοι μύθοι φυσικά.
Πως Φτιάχνεις ένα πλάνο με έναν Blogger;
Η έκταση των ενεργειών και του παραδοτέου διαφέρουν ανάλογα με το τι χρειάζεται να γίνει για έναν προορισμό ή και μία επιχείρηση. Αφού μία επιχείρηση αξιολογήσει την κάθε περίπτωση, τότε πρέπει να συζητήσουν και να κάνουν από κοινού τα παρακάτω.
- Πλάνο ενεργειών
- Συμφωνία στο ποιο θα είναι το παραδοτέο
- Ορισμό του μηχανισμού μέτρησης της αποτελεσματικότητας
- Συμφωνία του αν θα περιλαμβάνονται Links προς το site του πελάτη και προς ποιες σελίδες και αν θα είναι Follow/NoFollow και αν θα είναι χαρακτηρισμένα ως Sponsored ή όχι ή άλλο
- Συμφωνία του τρόπου αμοιβής, του ύψους της αμοιβής κα τι περιλαμβάνει (μεταφορικά ή όχι, διατροφή, κλπ)
- Υπογραφή σαφούς συμφωνητικού περί των πνευματικών δικαιωμάτων χρήσης του παραγόμενου παραδοτέου και από τα 2 μέρη (πολλοί την “πατάνε” σε αυτό)
- Συμφωνία περί του που θα διανεμηθεί το παραδοτέο (π.χ. Χ posts στο blog, Υ φωτός/videos στα Χ Social, κλπ)
- Υπογραφή σαφούς συμφωνητικού με τα παραδοτέα και χρονοδιαγράμματα
Χρειάζεται επίσης συμφωνία περί SEO συγγραφής των άρθρων και διανομής του περιεχομένου ως σωστού από SEO πλευράς. Τα κέρδη είναι πολλαπλά όταν γίνεται όλη η ενέργεια σωστά, ακόμη και αν πρόκειται για ένα άρθρο μόνο.
Τέλος, ένα σοβαρό σημείο είναι μία συμφωνία περί Negative Experience. Οι σοβαροί bloggers περιλαμβάνουν και ένα τέτοιο disclaimer. Δηλαδή αν μία επιχείρηση καλέσει κάποιους και προσφέρει πολύ άσχημες εμπειρίες, ο κάθε blogger το διαχειρίζεται όπως ορίζει το ηθικό και το συμφωνηθέν πλαίσιο.
Φυσικά, αν μία επιχείρηση κάνει promotion ενέργειες είθισται να διασφαλίζει ότι αυτός που ζει την εμπειρία εισπράττει μία πολύ ωραία εμπειρία. Όπως δηλαδή θα την εισπράξει ο πελάτης.
Με την ευκαιρία να το πούμε και αυτό: Ο blogger που καλείται σε ένα location, έχει το ρόλο του πελάτη και όχι του hired pen. Ως έμπειρος πελάτης που βιώνει την προσφερόμενη εμπειρία ο ίδιος, μπορεί να αξιολογήσει πολύ σοβαρά την υπηρεσία που παρέχει η επιχείρηση.
Πόσο Κοστίζει μία συνεργασία με Travel Bloggers;
Οι τιμές κυμαίνονται ανάλογα με το βεληνεκές και τις δυνατότητες του blogger (για αυτό χρειάζεται και αξιολόγηση με στοιχεία και όχι με “ισχυρισμούς”), και το ποια είναι τα παραδοτέα. Οι σοβαροί συνήθως σου λένε τιμές της αγοράς που πραγματικά ισχύουν.
Οι σοβαροί bloggers συνήθως λαμβάνουν και αμοιβή πλέον της κάλυψης των εξόδων τους. Αυτό διότι το υλικό που θα παραχθεί έχει κόστος και χρόνο, αλλά και αξία.
Όλα είναι θέμα συμφωνίας φυσικά, αλλά πρέπει μία επιχείρηση να δει το θέμα ρεαλιστικά γιατί αγοράζει μία υπηρεσία. Η υπηρεσία αυτή έχει ένα κόστος.
Εξαρτάται επίσης από τις παροχές και το κόστος της παροχής. Ο blogger που θα πει “δώσε μου δωρεάν διαμονή για 2 νύχτες και θα σου βάλω το link στο τάδε άρθρο που θα γράψω” ενδέχεται όντως να δίνει πίσω ίση ή/και πολλαπλάσια αξία από αυτή που παίρνει ως παροχή. Ειδικά αν βάλει το Link σε άρθρο υφιστάμενο (που έχει ήδη συνεχή επισκεψιμότητα ως άρθρο) ή το μοιράσει και στα social.
Ενδέχεται αν μας πει ότι αυτό κοστίζει επιπλέον και Χ ευρώ να έχει όντως νόημα να το κάνει η επιχείρηση.
Έτσι, δεν πρέπει να απορρίπτονται προτάσεις από bloggers. Πρέπει να αξιολογούνται σωστά. Ένας blogger σου προτείνει αυτό που μπορεί να κάνει για εσένα και για αυτόν.
Οι επιχειρήσεις πρέπει να αξιολογούν τις προτάσεις και να ζητάνε σωστά στοιχεία. Π.χ. ένα άρθρο με ένα backlink σε ένα αξιόπιστο website που το εμπιστεύονται οι αναγνώστες του και κοστίζει 300 ευρώ, δεν είναι ακριβό ή φθηνό. Εξαρτάται. Το ίδιο και ένα που κάνει 1000 και 3000.
Οπότε, η σωστή αξιολόγηση είναι το μυστικό και όχι η όποια φημολογία.
Εμείς έχουμε πελάτες που και Influencers έχουν πληρώσει με 20x απόδοση σε επένδυση (έχουμε πελάτη που πλήρωσε 6000 και έβγαλε 100.000 σε 3 μέρες), και πελάτες που πλήρωσαν 300 και περιλαμβάνονται στην πρώτη σελίδα της Google εντός Χ τρίτων blogs για την ίδια αναζήτηση.
Το blogging είναι μέρος του Content Marketing. Μπορεί να ξεκινάει από 300 ευρώ και να φτάνει πολύ μακριά. Εξαρτάται από την κάθε περίπτωση.
Travelers και Outdoor Activities
Αυτό είναι ένα θέμα που χρειάζεται προσοχή. Δεν κάνουν όλοι οι travelers δραστηριότητες όπως πεζοπορίες, ορειβασία, κανο, καγιάκ και άλλα θαλάσσια σπορ. Όπως και δεν κάνουν όλοι Food blogging.
Πολλές φορές οι επιχειρήσεις συγχέουν το travel με τα activities audiences. Είναι αρκετά διαφορετικά κοινά και -ναι- υπάρχουν bloggers που πάνε σε έναν προορισμό και για τα δύο αλλά υπάρχουν και πολλοί που δεν κάνουν το ένα ή το άλλο ή αποφασίζουν τις διακοπές τους σε σχέση πρώτα λόγω των προσφερόμενων activities.
Όπως επίσης στα activities διαφέρει το soft adventures κοινό από εκείνο των hard(core) outdoor adventures.
Για αυτό λέμε ότι χρειάζεται έρευνα και αξιολόγηση. Έχοντας τον τελικό υποψήφιο αναγνώστη κατά νου (και τον πελάτη), διαφοροποιείται το με ποιους travel bloggers θα δημιουργηθεί συνεργασία.
Ο Κόπος ενός Σοβαρού Travel Blogger
Να λύσουμε και μερικές ενδεχομένως παρεξηγήσεις για την εργασία του Travel Blogger. Κάποιες παρεξηγήσεις έχουν δημιουργηθεί από -ως συνήθως- κακούς επαγγελματίες και σε αυτό το χώρο, όπως σε όλα τα επαγγελματικά περιβάλλονται.
Ο Travel Blogger που κάνει συμφωνία για ένα μικρό ή μεγάλο project, “βάζει” πολύ δουλειά σε αυτό. Εκτός των digital γνώσεων/δεξιοτήτων που αποκτά για να το κάνει και των εργαλείων που πληρώνει για να μπορεί να το κάνει καλύτερα και σωστά, κάθεται και “στίβει το μυαλό του” πως να γράψει το περιεχόμενο.
Όλα αυτά είναι χρήματα και χρόνος. Δεν κάνει δηλαδή “βόλτες”. Απλά, του αρέσει αυτό που κάνει (ταξίδια, δραστηριότητες, φαγητό, άλλο).
Έτσι, το ταξίδι που κάνει όταν είναι καλεσμένος και επί αμοιβή κάπου, δεν είναι αγγαρεία αλλά δεν παύει να είναι εργασία.
Αυτό σημαίνει ότι θα κάτσει κάθε μέρα και θα αξιολογήσει τι έχει στα χέρια του από υλικό και αν όλα πάνε καλά και συνάδουν με τη συμφωνία που έχει κάνει.
Σέβεται το χρόνο του και δεν είναι εκεί για να πάρει ένα “complimentary dining” ή για το “complimentary accommodation”. Είναι εκεί και για να δώσει. Εάν έχει συμφωνήσει μία τέτοια παροχή (barter/complimentary) είναι επειδή και αυτός και η επιχείρηση συμφώνησαν από κοινού τον Χ τρόπο ως αμοιβή. Η αμοιβή είναι αμοιβή και ορίζει ένα πλαίσιο δικαιωμάτων και υποχρεώσεων. Για αυτό και στα συμφωνητικά είθισται να αναγράφεται τι και ποια είναι η αμοιβή και αυτή ορίζει ως δικαιώματα και υποχρεώσεις.
Το Travel Blogging Διεθνώς
Αυτά που διαβάσατε αφορούν την εμπειρία μας και το πως γίνονται τα πράγματα διεθνώς, όπου τα πράγματα είναι αρκετά σοβαρά σε αυτό τον τομέα.
Το Travel Blogging διεθνώς (και γενικότερα το blogging) είναι μακράν πιο οργανωμένο από ότι είναι στην Ελλάδα, για αυτό και η στόχευση “προς τα έξω” ή “από έξω προς τα μέσα” έχει πολύ καλύτερο έδαφος και δυνατότητες. Οι επιχειρήσεις-πελάτες συνεργάζονται με επιχειρήσεις (όπως εμείς) που αξιολογούν με εργαλεία και αντίστοιχο know-how.
Υπάρχουν μερικά σοβαρά Blog Associations ανά niche αγορά που δίνουν συνδυαστική αξία προς την κάθε ενέργεια. Υπάρχουν εργαλεία και σχεδόν τα πάντα μπορούν πλέον να μετρηθούν.
Ένα blog post από μόνο του σε ένα site τρίτου, όταν δεν γίνεται σωστά και οργανωμένα, μόνο κατά τύχη μπορεί να φέρει το όποιο αποτέλεσμα.
Ως τελευταίο κρατήστε το εξής: Η καλύτερη στοχευμένη travel blogging προωθητική ενέργεια είναι αυτή που μοιάζει φυσική και όχι πληρωμένη.
Συζητήστε μαζί μας για περισσότερα. Διαβάστε επίσης για τη διαφήμιση στη Google.